2024-10-10 09:21Pressmeddelande

Alla vinner på tuffa och enhetliga krav på fossilfria transporter

Offensiva och genomförbara krav på fossilfria drivmedel i upphandlingar sätter ett riktmärke för näringslivet och visar att det går att ställa om, säger Erik Alfredsson, VD på Alfredsson Transport. Offensiva och genomförbara krav på fossilfria drivmedel i upphandlingar sätter ett riktmärke för näringslivet och visar att det går att ställa om, säger Erik Alfredsson, VD på Alfredsson Transport. Foto: Alfredsson Transport

Gemensamma och långsiktiga krav på fossilfria drivmedel i offentliga upphandlingar ger företagen möjlighet att vara med på den gröna omställningen med bibehållen konkurrenskraft. Det främjar näringslivets vilja och möjlighet att investera i nya fordon och ny infrastruktur – vilket i sin tur ökar vår krisberedskap. Här ger fyra transportföretagare sin syn på att offentlig sektor i Östergötland gjort en sådan överenskommelse.

– Transportföretag måste ligga långt fram i hållbarhetsarbetet för att vara attraktiva för kunderna och stå sig i konkurrensen. För kunderna skapar det mervärde och på sikt finns inget alternativ.

Det säger Fredrik Remneblad, VD på Renall som bland annat erbjuder avfalls- och återvinningslösningar. Deras första fossilfria fordon var en biogasbil för slamtömning. Den togs i drift redan 2002 tack vare Tekniska verkens satsning på biogas i Linköping.  

– Vi vill vara med och leda utvecklingen, säger Fredrik Remneblad. 

I Östergötland har länsstyrelsen, regionen och åtta kommuner enats om gemensamma och långsiktiga krav på fossilfria drivmedel i sina upphandlingar av fordon och transportintensiva tjänster. Näringslivet välkomnar detta. Då finns det en affär i att investera i fossilfri fordonsteknik och infrastruktur.

Alfredsson Transport kör många lastbilar på biodiesel och flytande biogas, men satsar även på el. Målet är att vara helt fossilfria 2025. De tecknar inga nya avtal med fossil diesel.

– Fuldieseln måste bort, säger VD:n Erik Alfredsson. 

Han konstaterar att offentliga upphandlingar med offensiva men genomförbara krav sätter ett riktmärke för näringslivet och visar att det går att ställa krav och ställa om.

– Offentliga aktörer måste våga gå i bräschen.

Foria är ett stort transport- och maskintjänsteföretag med verksamhet i Östergötland. Där är Joakim Ivarsson logistikchef. Även han välkomnar tuffa krav och längre avtalstider i offentliga upphandlingar.

– Med längre avtalsperioder minskar riskerna med att skifta teknik till biogas och el investeringsmässigt, säger han.

Håkan Ekmyr, fordonschef på Martin & Servera, lyfter fram att den breda drivmedelsöverenskommelsen i Östergötland förenklar företagens omställning och ökar sannolikheten för en kostnadseffektiv omställning.

– Det är klart att ju fler som går ihop och ställer samma krav, desto lättare är det att förstå vilken riktning vi ska åt och vilka investeringar vi behöver göra. Offentliga aktörer som ställer tydliga krav på fossilfria drivmedel får stor påverkan utan att det behöver kosta mer vare sig för dem eller för oss. Offentlig sektor bidrar till att driva vår omställning, säger han.

Satsningar på drivmedel och infrastruktur för tankning och laddning av fossilfria transporter bidrar till regional utveckling och stärkt krisberedskap. Fungerande transporter är en grundförutsättning för att samhällsviktiga verksamheter ska fungera även i en kris. Fossilfria drivmedel som el, biogas, etanol och biodiesel kan produceras i Sverige och det osäkra omvärldsläget har aktualiserat vikten av att minska vårt importberoende och stärka försörjningstryggheten på drivmedel.

– Att inte lägga alla ägg i samma korg är alltid klokt, men när det gäller beredskap är det en nödvändighet, säger Jenny Knuthammar, tillförordnat länsråd och försvarsdirektör på Länsstyrelsen Östergötland.

För att säkerställa en riskspridning och diversifiering av drivmedel utgår drivmedelsöverenskommelsen från DRIV-modellen som har utvecklats av BioDriv Öst. Överenskommelsen i Östergötland kom till inom det storregionala projektet Fossilfritt 2030, som drivs av BioDriv Öst i samverkan med offentliga aktörer. Sedan tidigare har Örebro län en liknande avsiktsförklaring kring kravställning i upphandlingar. Och fler län är på gång!

– Vi ser fram emot att se resultatet av det. Här finns inga förlorare, bara vinnare – klimatomställningen, krisberedskapen, den regionala näringslivsutvecklingen och de offentliga organisationernas ekonomi, säger Beatrice Torgnyson Klemme, VD på BioDriv Öst.

Kontakta
Beatrice Torgnyson Klemme
VD för expert- och samverkansorganisationen BioDriv Öst
073-397 06 25
beatrice.torgnyson@biodrivost.se

Deltagarna i drivmedelsöverenskommelsen i Östergötland
Utöver Länsstyrelsen Östergötland och Region Östergötland ingår följande åtta kommuner i överenskommelsen: Linköpings kommun, Mjölby kommun, Motala kommun, Åtvidabergs kommun, Finspångs kommun, Vadstena kommun, Ödeshögs kommun och Ydre kommun.

Fördjupad information
Läs hela artikeln här.
Se film om DRIV-modellen här.
Läs mer om Östergötlands drivmedelsöverenskommelse här.

Om projektet Fossilfritt 2030 – drivmedelsomställning med offentlig sektor
Det storregionala projektet Fossilfritt 2030 underlättar näringslivets omställning och investeringar genom strategiska insatser i offentlig sektor. Insatserna bidrar bland annat till en större regional marknad och infrastruktur för förnybara drivmedel, minskade kostnader och stärkt krisberedskap. Projektet finansieras av EU:s regionalfond via Tillväxtverket och av projektdeltagarna. Projektet drivs av BioDriv Öst. Läs mer här.


Om BioDriv Öst

BioDriv Öst förenklar omställningen till fossilfria transporter och en hållbar regional utveckling. Genom expertstöd och samverkan får offentlig sektor och företag hjälp att nå sina hållbarhetsmål. Organisationen är icke vinstdrivande och arbetar med alla fossilfria drivmedel. Verksamheten omfattar allt från strategiska frågor till konkreta insatser.