2023-11-22 08:01Pressmeddelande

Tre starka nominerade till Biogasutmärkelsen 2023

Biogasutmärkelsen 2023

Varje år delas Biogasutmärkelsen ut till en person, en organisation eller ett företag som har gjort viktiga insatser för biogasens utveckling i Sverige. Nu offentliggörs årets tre nominerade.

Den svenska biogasen spelar en nyckelroll i omställningen till ett hållbart och cirkulärt samhälle. Biogas kan till exempel bidra till en ökad krisberedskap och grön näringslivsutveckling. För att stödja biogasens utveckling utser styrelsen i BioDriv Öst Ideell förening varje år en pristagare till Biogasutmärkelsen. Pristagaren ska ha gjort viktiga insatser för att lyfta biogasen och visa på goda exempel för andra att följa.

Årets nominerade är:

• Anna Wallentin och Ellenor Grundfelt på Energigas Sverige
  • Martin & Servera
  • Svenska Retursystem

– Med biogasutmärkelsen vill vi premiera och lyfta fram värdefulla insatser för biogasens utveckling i Sverige. Samtidigt vill vi inspirera fler aktörer att satsa på biogas, inte minst då den bidrar till en hållbar regional utveckling och en robust drivmedelsförsörjning, säger Tobias Arvidsson, styrelseordförande i BioDriv Öst.

Motiveringarna lyder:

Anna Wallentin och Ellenor Grundfelt på Energigas Sverige
Tack vare ett stort nätverk och en förmåga att samla biogasbranschen har Anna Wallentin och Ellenor Grundfelt på Energigas Sverige förbättrat biogasens förutsättningar och bidragit med långsiktighet i styrmedelsfrågor. Genom sitt stora engagemang och sin enorma kunskap har de bidragit till biogasarbetet, både på nationell nivå och på EU-nivå. Med driv och passion för branschen har de även kavlat upp ärmarna för att hitta en lösning på den tillfälligt slopade skattebefrielsen på biogasen.

Martin & Servera
Med över 6 000 leveranser per dag går det att göra stor skillnad! Det är något som restauranggrossisten Martin & Servera tagit fasta på när de strategiskt och långsiktigt valt att satsa på hållbara transporter. 2018 beställde de den sista diesellastbilen och för att uppnå målet att bli helt klimatneutrala år 2030 satsar de på biogas och el. De senaste två åren har hela 45 biogaslastbilar köpts in och fler lär det bli. Martin & Servera arbetar dessutom aktivt för att påverka sina egna underleverantörer att ställa om, vilket resulterat i att flera åkare har ställt om till biogas!

Svenska Retursystem
Hållbarhet är en ledstjärna för dagligvaruhandelns företag Svenska Retursystem. Det underströks när denna cirkularitetsjätte valde att börja ställa tuffa miljökrav i sina transportupphandlingar med målet om fossilfrihet år 2025. I samverkan med leverantörerna upprättar de drivmedelsplaner för en diversifiering av drivmedel med fokus på ökande andelar el och biogas. Svenska Retursystem visar på cirkulär ekonomi i praktiken – i allt från sina livsmedelsbackar till sina drivmedelsval. Tack vare deras tuffa krav sker varje dag transporter till livsmedelsproducenter, butiker och restauranger i hela Sverige med hållbar biogas – tillverkad av matavfall från livsmedelsindustrin. Därmed visar de hur biogasen spelar en nyckelroll i hela branschens omställning till en cirkulär ekonomi!

Vilken av de tre nominerade som får utmärkelsen tillkännages på konferensen BioDriv Tinget den 6 december i Stockholm.

Tidigare vinnare
I år delas Biogasutmärkelsen ut för tolfte gången. Tidigare mottagare av priset är VafabMiljö Kommunalförbund (2022), Hagelsrums Biogas (2021), Toyota Material Handling (2020), Uppsala kommun (2019), Mats Eklund, Biogas Research Center (2018), Swedavia (2017), Jan Rapp, Biogasakademin (2016), Peter Liss och Västerås lokaltrafik (2015), Biototal (2014), Tommy Thalbäck och Karlskoga Energi & Miljö (2013) samt Per Ankersjö, miljöborgarråd, Stockholm stad (2012).

BioDriv Tinget är en årligen återkommande konferens om det allra senaste inom transportsektorns omställning till fossilfrihet och ett tillfälle för offentlig sektor och näringsliv i östra Mellansverige att mötas. Konferensen är kostnadsfri och arrangeras den 6 december på Nalen i Stockholm och även digitalt. Den är en del av projektet Fossilfritt 2030.

Vill du delta? Klicka här för att läsa mer och för anmälan. Sista anmälningsdag är den 30 november för deltagande på plats.

VD, BioDriv Öst
beatrice.torgnyson@biodrivost.se