Snart måste fastighetsägare ordna laddmöjligheter vid vissa befintliga byggnader. För att hjälpa dem att nå upp till kraven har BioDriv Öst tagit fram en ny guide. Värmdö kommun uppfyller redan de krav som gäller från 1 januari 2025. Här delar de med sig av sina fyra bästa tips.
Sedan några år tillbaka finns det lagkrav på laddinfrastruktur vid ny- och ombyggnationer. Den 1 januari 2025 utökas kraven till att gälla även många befintliga byggnader. Kommande år väntar ytterligare skärpningar. För att underlätta för fastighetsägare har BioDriv Öst publicerat en överskådlig sammanställning av lagkraven, med konkreta råd.
– Det är mycket detaljer, särskilt i de kommande kraven. Men i de flesta fall är det inte så krångligt att sätta upp laddpunkter, berättar Lovisa Gustafsson, sakkunnig i elektrifiering och infrastruktur på BioDriv Öst.
Hon tycker det underlättar att lagstifta om att få ut mer laddinfrastruktur.
– Det är en förutsättning för att kunna elektrifiera fordonsflottan, säger hon.
Värmdö kommun uppfyller redan de krav som träder i kraft vid årsskiftet. För några år sedan godkände politikerna en investeringsplan för tre år. Tack vare bidrag från Naturvårdsverket blev kostnaden lägre än väntat. Då såg kommunen möjligheten att bygga ut sin infrastruktur mer än vad de dåvarande reglerna krävde.
Pierre Svorono är projektledare och teknisk förvaltare på samhällsbyggnadskontoret i Värmdö kommun. Han berättar vad det svåraste har varit:
– Svårast var att ta beslut om vi skulle bygga laddinfrastruktur i egen regi eller göra markupplåtelseavtal med privata aktörer. När det gällde att uppfylla lagkraven valde vi egen regi. För strategiska platser och generell utbyggnad av laddinfrastruktur ser vi över båda alternativen.
Enligt Pierre Svorono behövs det en projektledare som är spindel i nätet i den här typen av projekt. Något annat som varit praktiskt är att Värmdö kommun upphandlat laddinstallatör och mjukvaruleverantör på treåriga ramavtal med möjlighet till förlängning. Då behöver de bara göra enskilda avrop i stället för nya upphandlingar.
Nu när Värmdö kommun har uppfyllt kraven för 2025 tittar de på hur de ska möta de lagkrav som kommer längre fram. De har redan lagt ut tomrör på en del platser för att underlätta framtida utbyggnad.
Här är Pierre Svoronos bästa tips till fastighetsägare:
Värmdö kommun är medlem i BioDriv Öst och deltar i projektet Fossilfritt 2030. BioDriv Öst är en storregional expert- och samverkansorganisation som bland annat stöttar offentlig sektor och näringsliv i omställningen till fossilfrihet. Många hör av sig till dem med frågor om de skärpta kraven. Därför har de inom ramen för projektet Fossilfritt 2030 tagit fram en ny guide som sammanfattar vad reglerna innebär.
Vilket är ert bästa tips till kommuner och andra fastighetsägare?
– Kolla upp hur många parkeringsytor som omfattas av lagkraven och sätt i gång! Följ råden i sex steg i vår guide, säger Lovisa Gustafsson på BioDriv Öst.
Många frågor har väckts gällande ideella organisationer och nu står det klart att de kommer att undantas från kraven för 2025. Ett regeringsbeslut om undantag i plan- och byggförordningen väntas under hösten.
Läs mer
Kontakta
Lovisa Gustafsson
Sakkunnig elektrifiering och infrastruktur, BioDriv Öst
073-080 63 91
lovisa.gustafsson@biodrivost.se
Pierre Svorono
Teknisk förvaltare, Värmdö kommun
073-714 32 62
pierre.svorono@varmdo.se
Om projektet Fossilfritt 2030 – drivmedelsomställning med offentlig sektor
Fossilfritt 2030 är ett storregionalt projekt som underlättar näringslivets omställning och investeringar genom strategiska insatser i offentlig sektor. Insatserna bidrar bland annat till en större regional marknad och infrastruktur för förnybara drivmedel, minskade kostnader och stärkt krisberedskap. Projektet finansieras av EU:s regionalfond via Tillväxtverket och av projektdeltagarna. Projektet drivs av BioDriv Öst. Läs mer här.
BioDriv Öst förenklar omställningen till fossilfria transporter och en hållbar regional utveckling. Genom expertstöd och samverkan får offentlig sektor och företag hjälp att nå sina hållbarhetsmål. Organisationen är icke vinstdrivande och arbetar med alla fossilfria drivmedel. Verksamheten omfattar allt från strategiska frågor till konkreta insatser.