2023-12-06 11:20Pressmeddelande

Martin & Servera kammar hem Biogasutmärkelsen 2023

Ulrika Heie (C), ordförande Trafikutskottet (till vänster i bild) delar ut biogasutmärkelsen till Martin & Servera. På plats för att motta priset var Håkan Ekmyr, Transportchef.Ulrika Heie (C), ordförande Trafikutskottet delar ut biogasutmärkelsen till Martin & Servera. På plats för att motta priset var Håkan Ekmyr, Transportchef.

Biogasutmärkelsen 2023 går till restauranggrossisten Martin & Servera som har nått långt i sin strävan att bli klimatneutrala. De har för länge sedan köpt den sista diesellastbilen och nu är det el och biogas som gäller. Hela 45 biogaslastbilar har köpts in bara de senaste två åren. Dessutom har de lyckats få flera underleverantörer att ställa om till biogas!

Den svenska biogasen spelar en nyckelroll i omställningen till ett hållbart och cirkulärt samhälle. Den bidrar också till ökad krisberedskap och grön näringslivsutveckling. För att stödja biogasens utveckling utser styrelsen i BioDriv Öst Ideell Förening årligen en pristagare till Biogasutmärkelsen. Mottagaren ska vara en person, en organisation eller ett företag som har gjort betydande insatser för biogasens utveckling.

Årets prisvinnare tillkännagavs under konferensen BioDriv Tinget på onsdagen. Martin & Servera vann i hård konkurrens med övriga nominerade: Svenska Retursystem och Anna Wallentin och Ellenor Grundfelt på Energigas Sverige.

Så här lyder motiveringen: Med över 6 000 leveranser per dag går det att göra stor skillnad! Det är något som restauranggrossisten Martin & Servera tagit fasta på när de strategiskt och långsiktigt valt att satsa på hållbara transporter. 2018 beställde de den sista diesellastbilen och för att uppnå målet att bli helt klimatneutrala år 2030 satsar de på biogas och el. De senaste två åren har hela 45 biogaslastbilar köpts in och fler lär det bli. Dessutom arbetar Martin & Servera aktivt för att påverka sina egna underleverantörer att ställa om, vilket resulterat i att flera åkare har ställt om till biogas!

– Det här visar att enskilda aktörer snabbt kan komma långt i omställningen till fossilfrihet och inspirera fler att följa efter, säger prisutdelaren Ulrika Heie (C), ordförande i Trafikutskottet i riksdagen.

Tidigare vinnare av Biogasutmärkelsen
VafabMiljö Kommunalförbund (2022); Hagelsrums Biogas (2021); Toyota Material Handling (2020); Uppsala kommun (2019); Mats Eklund, Biogas Research Center (2018); Swedavia (2017); Jan Rapp, Biogasakademin (2016); Peter Liss och Västerås lokaltrafik (2015); Biototal (2014); Tommy Thalbäck och Karlskoga Energi & Miljö (2013); Per Ankersjö, miljöborgarråd Stockholm stad (2012).

BioDriv Tinget är en årligen återkommande konferens om det allra senaste inom transportsektorns omställning till fossilfrihet och ett tillfälle för offentlig sektor och näringsliv i östra Mellansverige att mötas. Årets konferens hölls den 6 december på Nalen i Stockholm. Den är en del av projektet Fossilfritt 2030 och arrangeras av den regionala expertorganisationen BioDriv Öst.

Beatrice Torgnyson Klemme
VD BioDriv Öst