2022-08-25 12:51Pressmeddelande

Invigning av unik biogasanläggning i Västerås 1 september

Foto: Linda EliassonFoto: Linda Eliasson

Den 1 september inviger VafabMiljö sin anläggning för småskalig produktion av flytande biogas. Anläggningen är unik då det är den första småskaliga anläggningen för kommersiellt bruk. I samband med invigningen erbjuds både studiebesök och seminarium anordnat av BioDriv Öst.

Att öka den svenska biogasproduktionen är en högaktuell fråga av stort intresse. Ett exempel på detta är EUs plan REPowerEU som tydliggör att ökad europeisk biogasproduktion är av stor vikt för att minska beroendet av rysk naturgas.

Att kyla ner biogas till flytande form, så kallad LBG (Liquefied Biogas), gör att den enklare kan lagras, säljas till nya marknader och ersätta flytande naturgas (LNG). Hittills har denna teknik dock främst använts för mer storskalig produktion av flytande biogas. Med stöd från Energimyndigheten via innovationsklustret Drive LBG har Vafab Miljö i Västerås nu byggt en ny och innovativ anläggning för småskalig produktion av LBG. Forskningsinstitutet RISE har varit en viktig aktör i arbetet med att utveckla den nya anläggningen.

Den 1 september är det dags för invigning och visning av den nya anläggningen. Invigningen är öppen för allmänheten och inleder dagens program tillsammans med studiebesök på såväl produktionsanläggningen för flytande biogas som den stora biogasanläggningen.

– Vi är både stolta och glada över att nu kunna producera flytande biogas. Initialt kommer den att användas i vår verksamhet, men på sikt ger det oss möjlighet att erbjuda flytande biogas till tunga transporter, industri och sjöfart. Det känns bra och det är extra roligt att vi dessutom ligger i framkant med ny teknik. Vi hälsar alla varmt välkomna till invigningen och alla kringevent, säger Henrik Bengtsson, tf förbundsdirektör på Vafabmiljö.

Efter invigningen är det möjligt att få veta ännu mer om tekniken och marknaden för flytande biogas. Den regionala expertorganisationen BioDriv Öst arrangerar då ett seminarium på temat fossilfria transporter i Västmanland. På seminariet bjuds det på föredrag och panelsamtal om alla typer av transporter och drivmedel.

– Västmanland ligger även i framkant när det gäller elektrifiering av transportsektorn. På seminariet kommer det också att vara möjligt att få veta mer om olika innovationsprojekt som sker inom detta område, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd på BioDriv Öst.

Dagen avslutas med ytterligare ett studiebesök vid Gasums tankstation för flytande biogas. Ett åkeri är på plats och visar upp sina lastbilar och hur det går till rent praktiskt att tanka iskall flytande biogas som har en temperatur på runt 160 minusgrader.

Delta på invigningen
När: Torsdag 1 september
Tid: 11.00–16.30 (delta hela dagen eller i valda programpunkter)
Plats: Gryta avfallsstation, Returvägen 20, Västerås
Läs mer och anmäl dig här.
Sista dag för anmälan 29 augusti. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller.

Om Transportutmaningen
Transportutmaningen är ett projekt i sex län i östra Mellansverige som finansieras av BioDriv Öst och Naturvårdsverket via Klimatklivet. Projektet syftar till att påskynda transportsektorns omställning till förnybara alternativ och vänder sig till företag som söker stöd och rådgivning i sin omställning. Som en del i projektet inspireras även aktörer att anta Fossilfritt Sveriges Transportutmaning.

Lovisa Gustafsson
Sakkunnig elektrifiering & infrastruktur BioDriv Öst