2021-06-17 14:00Pressmeddelande

BioDriv Öst och Hedin Bil samverkar kring transportbilar på el

Foto: OpelFoto: Opel

I ett samarbete med BioDriv Öst och Hedin Bil erbjuds nu företag och offentliga aktörer att prova på transportbilar som drivs med el. I BioDriv Östs projekt Transportutmaningen undanröjs hinder för både privat och offentlig sektor att ställa om till fossilfrihet. Ett av flera företag som ingår i elbilstestet är Bring som sedan tidigare redan ligger långt fram i omställningen till förnybara transporter.

– Det är väldigt roligt att kunna erbjuda företag som Bring möjligheten att testa nya fordonsmodeller på el. Jag arbetar dagligen med att ge transportföretag stöd och rådgivning i omställningen till förnybara drivmedel. Att nu dessutom kunna erbjuda företag som Bring möjligheten att testa nya fordonsmodeller på el är extra värdefullt. Det är även positivt att en marknadsledande aktör som Bring visar branschen vad som är möjligt, säger Felix Ek, projektledare på BioDriv Öst.

Under två veckor testar nu Bring en ny modell av transportbil, Opel Vivaro-e, i sina hemleveranser i Stockholm. Genom ett samarbete med BioDriv Öst och Hedin Bil får Bring och andra företag möjlighet att testa nya elbilsmodeller i den dagliga verksamheten. För Bring blir detta nästa steg i elektrifieringen då de sedan tidigare elektrifierat en hel terminal. Nu får de möjligheten att testa transportfordon med längre räckvidd under riktiga förhållanden, med många stopp och verklig last vilket ger goda insikter och lärdomar om sådant som ruttplanering och laddning.

– Vi behöver använda flera olika tekniker och drivmedel för att ställa om till fossilfrihet. Med de nya elfordon som är på väg ut på marknaden ser vi potentialen att växla upp arbetet ännu mer. Att få testa nya fordonsmodeller på el genom det här samarbetet ger oss värdefulla insikter som gör att vi kan elektrifiera en ännu större del av våra transporter om testerna faller väl ut, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Inom projektet Transportutmaningen samarbetar BioDriv Öst med Hedin Bil kring utlåning av fem olika modeller av eldrivna transportbilar. Samarbetet är viktigt för att slå hål på de myter som fortfarande finns kring framförallt el- och biogasbilar; som att det inte finns några fordon, att det inte fungerar praktiskt i verksamheten och att det är mycket dyrare att köra på el eller biogas.

– Vi på Hedin Bil har ett brett utbud av bilmärken hos oss och vi ser nu hur de allra flesta börjar erbjuda både personbilar och transportbilar i elutförande. Vi ser väldigt positivt på den utvecklingen och vill såklart vara med och sprida kunskap om både fordonsutbud och kostnadsbild, säger Richard Isaksson, Transportbilssäljare på Hedin Bil.

Bring är det andra företaget som testar transportbilar på el inom projektet Transportutmaningen. Följ alla erfarenheter från testen i sociala medier under #eldriv. Flera företag och offentliga aktörer har redan anmält intresse för att prova eldrivna transportbilar i sin verksamhet under det kommande året.

Om Transportutmaningen:
Transportutmaningen är ett projekt i sex län i Östra Mellansverige och Stockholmsregionen som finansieras av BioDriv Öst och Naturvårdsverket via Klimatklivet. Projektet syftar till att påskynda transportsektorns omställning till förnybara alternativ och vänder sig till företag som önskar stöd och rådgivning i detta arbete. Som en del i projektet inspireras även aktörer att anta Fossilfritt Sveriges Transportutmaning.

För mer information, kontakta gärna:
Projektledare BioDriv Öst
0790–77 51 52