Dags att nominera till Biogasutmärkelsen
Vem tycker du ska få Biogasutmärkelsen 2024? Nu är det dags att nominera en person, en organisation eller ett företag som har gjort betydande insatser för biogasens utveckling.
Vem tycker du ska få Biogasutmärkelsen 2024? Nu är det dags att nominera en person, en organisation eller ett företag som har gjort betydande insatser för biogasens utveckling.
I år delar BioDriv Öst för första gången ut priset Upphandlingsnyckeln för att uppmärksamma organisationer eller företag som på ett föredömligt sätt främjat fossilfria transporter i sina upphandlingar. Vem tycker du ska få Upphandlingsnyckeln 2024?
Vad transportföretagen gör spelar stor roll. Lätta och tunga lastbilar står för ungefär en tredjedel av utsläppen av växthusgaser från transporter i Sverige. Ett av många företag som vill vara en del av lösningen är Foria. Som ny medlem i BioDriv Öst kan de accelerera arbetet med att nå sina klimatmål.
Arbetar du med att upphandla fordon och transporter i offentlig sektor? Då behöver du redovisa att ni uppfyller kraven på ”rena fordon” enligt det nya EU-direktivet Clean Vehicles Directive. Nu har BioDriv Öst tagit fram en mall som ska underlätta rapporteringen.
Eldrivna fordon blir allt vanligare och laddinfrastrukturen behöver byggas ut i snabb takt – men hur och var? Många vänder sig till BioDriv Öst för att få svar. Nu finns en FAQ med specifika frågor som återkommer ofta.
Länsstyrelsen Östergötland, Region Östergötland och ett flertal kommuner i länet har kommit överens om hur fossilfria drivmedel ska främjas i transportintensiva upphandlingar. Överenskommelsen underlättar näringslivets klimatinvesteringar och bidrar till den resiliens som är nödvändig i ett beredskapsperspektiv.
Elbilar och tunga biogaslastbilar är på frammarsch visar ny statistik från Trafikanalys. År 2023 bjöd även på en del goda nyheter för fordon som kör på andra förnybara drivmedel. BioDriv Öst levererar inblickar i bilåret 2023 och framtidsspanar om de förnybara alternativen på marknaden.
Äga elbil på landsbygden? Funkar utmärkt! Men elbilar brinner väl lättare? Inte alls! Här är BioDriv Östs nya informationsmaterial som sticker hål på nio seglivade myter om elbilar och förklarar varför de inte stämmer.
Vår krisberedskap är beroende av ett robust transportsystem. Därför behövs stöd till åtgärder som stärker omställningen till flera olika fossilfria drivmedel. Vi har redan ett Klimatkliv och ett Industrikliv. Nu är det hög tid att införa ett Beredskapskliv!
Elektrifieringen av transportsektorn går raskt framåt och för att den ska fortsätta så de kommande åren krävs en storskalig utbyggnad av laddinfrastrukturen. Mycket måste ske på kort tid – mitt i en lågkonjunktur dessutom – och många aktörer behöver samverka. Därför har BioDriv Öst tagit initiativ till ett nytt nätverk som ska underlätta och påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur.
Biogasutmärkelsen 2023 går till restauranggrossisten Martin & Servera som har nått långt i sin strävan att bli klimatneutrala. De har för länge sedan köpt den sista diesellastbilen och nu är det el och biogas som gäller. Hela 45 biogaslastbilar har köpts in bara de senaste två åren.
Varannan ny bil som säljs idag är laddbar. Samtidigt är stora delar av landsbygden i Östhammars kommun vita fläckar på kartan för publik elbilsladdning. Hoppet står nu till det lokala näringslivet, som har goda chanser att få investeringsbidrag. Men näringslivet kan inte lösa utmaningen utan en stark lokal samverkan.
Varje år delas Biogasutmärkelsen ut till en person, en organisation eller ett företag som har gjort viktiga insatser för biogasens utveckling i Sverige. Nu offentliggörs årets tre nominerade.
Sverige har länge stått för ett globalt ledarskap i omställningen till ett hållbart samhälle. Men på senare tid har EU flyttat fram positionerna och kommit ifatt. Få personer är mer insatta i detta än miljökonsult Magnus Nilsson, specialiserad på europeisk klimatpolitik. Kom och träffa honom på BioDriv Tinget den 6 december.
Antalet elektriska fordon växer och att byta till eldrivet i sin verksamhet blir allt enklare. I BioDriv Östs broschyr Elfordon 2023 presenteras samtliga transportbilar och lastbilar på den svenska marknaden. Där finns även tips på eldrivna arbetsmaskiner och arbetsfordon.
Ett 40-tal kommuner och regioner i östra Mellansverige sticker ut i statistiken. De använder förnybara drivmedel i dubbelt så hög utsträckning som riksgenomsnittet, 64 procent jämfört med rikssiffran 30 procent. Det visar en ny rapport.
En flexibel kombination av biogas, vätgas, solel och elfordonsladdning kan leverera drivmedel och el även vid längre elavbrott eller effektbrist. Uppsala blir pionjär om planer blir verklighet.
Tierps landsbygd är en vit fläck på kartan för publik elbilsladdning. Hoppet står till det lokala näringslivet, som har goda chanser till investeringsbidrag. Men att plötsligt bli drivmedelsleverantör kan kännas som ett stort kliv för små näringsidkare.
Pressade priser på miljöbilar och en snabbare omställning till fossilfria transporter. Eskilstuna kommun är ett bra exempel på hur långt det går att nå i klimatarbetet genom samverkan med andra kommuner.
Många industrier som idag använder eldningsolja, fossilgas eller gasol kan göra en bra affär genom att ställa om till biogas. Driftskostnaderna minskar, arbetsmiljön blir renare och fossilfrihet ger konkurrensfördelar. I Örebro, Mjölby och Solna finns tre industrier som gått över till biogas.